1026-The-Front-Runners-For-Oscars-2013-1

Оскарни прогнози

Ивайло Сарандев

За поредна година ще станем свидетели на час и половина от принципно над тричасовата церемония по връчването на наградите Оскар. Естествено, няма да успеем да избегнем отвратителния български дублаж, но това, както казват старите хора, са бели кахъри. Важното никога не е било това. Важното е да видим достолепието на гранд-дамите Мерил Стрийп и Хелън Мирън докато се носят в своите воалести рокли по червения килим; да уловим винаги леко притесненото, но неизменно усмихнато изражение на Стивън Спилбърг (ТОЙ пък за какво има да се притеснява?); да се чудим за поредна година какво ли крие Джак Никълсън под тези безобразно черни и залепени за главата му очила.

И въпреки че за поредна година Академията пренебрегна няколко изключително силни филма като ‘Седемте психопата’ на Макдона (който беше по подобен начин подминат и с брилянтния си ‘В Брюж’), ‘Облакът Атлас’ на Тиквер и двамата Уашовски и ‘Космополис’ на Кронънбърг (за когото имам чувството, че никога няма да излезе от някакъв си ‘Академичен’ фиктивен черен списък) за сметка на сигурните играчи, за които тя знае, че се се справили добре (независимо дали са гледали филма), все пак участниците тази година са впечатляващи.

На първо място слагам двете изненади, които се борят за ‘Най-добър филм’ – френската драма ‘Любов’ и американската фентъзи драма ‘Зверовете на дивия юг’. Тези два филма все още не са стигнали до нас, за да ги оценим по достойнство, но навярно те няма да успеят да постигнат това, което ‘Артистът’ направи миналата година. Съдейки по другите номинирани, ‘Академията’ ще залага на сигурно тази година.

Следва ‘Арго’, третият силен филм не на посредственият актьор Бен Афлек, а на адски добрият режисьор Бен Афлек. Цяло чудо е, че е номиниран, никой няма да повярва ако спечели. А и тематиката му е леко противоречива.

‘Джанго без окови’ на садистичното разглезено дете на Холивуд Куентин Тарантино пък е дори още по- противоречив със странната си трактовка на темите робство и расизъм, както и с любимата дума на режисьора ‘негър’, която буквално можем да чуем във всяка сцена от филма.

Както и да погледнем ситуацията обаче, мюзикълът ‘Клетниците’, ‘Животът на Пи’ на Анг Лий, един любимец на ‘Академията’, ‘Линкълн’ на Спилбърг и ‘Zero Dark Thrity’ на Катрин Бигълоу са истинските състезатели в категорията. Бигълоу вече има своя Оскар, на жанра на мюзикълите вече му беше направен реверанс през 2002 с ‘Чикаго’, така че Оскарът ще отиде или при Спилбърг (който го е заслужавал много повече, отколкото го е получавал) или при Лий.

И дори няма да споменавам Дейвид О’Ръсел и невероятната му ‘повече-от-комедия’ комедия ‘Наръчник на оптимиста’. Тя ще си остане малкото бижу за интелигентната публика.

Image

При режисьорите ситуацията е идентична – Спилбърг, Лий, О’Ръсел, Микаел Ханеке за ‘Любов’ и Бен Зейтлин за ‘Зверовете на дивия юг’. Изненадите са възможни, но фаворитите са ясни.

При главните женски и мъжки роли картинката започва да става интересна. Комикът Брадли Купър (човекът с ‘Последния ергенски запой’, което аз намирам за доста забавно) се бори с отново чудовищния Ейб Линкълн, извинявам се, Даниъл Дей-Луис; с Дензъл Уошингтън, на когото няма да му дадат още един Оскар толкова лесно; с пеещия Хю Джакман в ролята на Жан Валжан (човекът, който играе Върколак – още един забавен факт) и с Хоакин Финикс в новата дълга, тежка и трансцедентална епика на Пол Томас Андерсън ‘Господарят’. Оскарът ще отиде при Финикс отчасти заради това, че това ще му е първият въпреки двете предишни номинации (‘Гладиатор’ и ‘Да извървиш пътя’), отчасти заради това, че Дей-Луис и Уошингтън вече си имат достатъчно и отчасти заради Купър и Джакман, които са ‘несериозните’ нови попълнения, които се борят с лигата на големите.

‘Любов’ и ‘Зверовете на дивия юг’ имат по една кандидатура и за главна женска роля – съответно Емануел Рива и Кеванзане Уалис. Винаги изтерзаната и съкрушена Наоми Уотс е номинирана заради бедствения ‘Невъзможното’. Другите две дами са настоящите фаворитки на пристрастния писател на тази статия. Дженифър Лоурънс, която представляваше една затворена в клетка природна стихия в пустия и депресиращ ‘Зимен дар’ сега обръща на 180 градуса с комедията ‘Наръчник на оптимиста’ и е също толкова прекрасна. Но жената, която заслужава цялото внимание на целия свят се казва Джесика Частейн. Това е магнетичната актриса, която направи 7 филма през 2011 (това беше годината, в която тя беше със статут ‘изгряваща звезда’). За един от тях тя беше номинирана за ‘Оскар’, трябваше да е номинирана за три, но навярно светът е бил прекалено изненадан от актрисата, за да разбере точно какво се случва на екрана, когато Частейн се появи. Една година по-късно, през 2012-та, Джесика вече е пълнокръвна звезда, една от стоте най-влиятелни личности според сп. ‘Time’, жената, която отнесе вкъщи Златния Глобус за ролята си във военния филм ‘Zero Dark Thirty’ и която ще отмъкне и Оскара.

Поддържащите мъжки роли са следните ветерани, които вече са получавали поне по един Оскар:

- Алан Аркин (‘Арго’)
– Робърт Де Ниро (‘Наръчник на оптимиста’)
– Филип Сиймур Хофман (‘Господарят’)
– Томи Лий Джоунс (‘Линкълн’)
– Кристоф Валц (‘Джанго без окови’)

Филип Сиймур Хофман в момента е най-добрият поддържащ мъжки актьор в Холивуд. Той краде всяка сцена от всеки филм, в който му е дадена поддържаща роля и го прави с такъв финес, че всъщност извисява филма и партньора си в сцената, вместо да го осакати. Академията никога не е обръщала внимание на това и навярно сега ще поправи тази грешка.

Поддържащите женски роли пък са тези:

- Ейми Адамс (‘Господарят’)
– Сали Фийлд (‘Линкълн’)
– Ан Хатауей (‘Клетниците’)
– Хелън Хънт (‘Сесиите’)
– Джаки Уийвър (‘Наръчник на оптимиста’)

Хатауей взе Златният Глобус и навярно ще вземе и Оскара, но истинската звезда в случая е неземната Ейми Адамс, чиято сегашна номинация е четвъртата и в една и съща категория.

*

Снимки: http://celebnmusic247.com ; http://www.buzzsugar.com

следва пр. (Най-добър оригинален сценарий; Най-добър адаптиран сценарий; Най-добър чуждоезичен филм; Най-добър анимационен филм; Най-добра музика; Най-добра песен; Операторско майсторство)

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s