zx480_5126

България – новото лице на моловете

Борислав Белдев

Напоследък нещо ме гложди. Един отявлен въпрос, който в последните дни пак се загнездва в главата ми, блъска се жестоко и неумолимо в черепа, сякаш се опитва да го пробие. Обзема ме някакво чувство на несигурност, неудовлетвореност от това, че не мога да намеря точен отговор на тези свои терзания. И ето – като че ли отново седя на поредния счупен и издраскан чин в класната стая, където ставам крайно съпричастен на мъките на някой роден поет, който непрестанно “търси отговорите на екзистенциални въпроси”, както обичаше да се изразява учителката ми по литература в гимназията. “Защо, защо и пак защо?” плува в ума ми и ме дразни толкова, колкото досадна е някоя муха в горещ летен ден, чиято единствена цел е да завладее лицето, ръцете и краката ти, докато се опитваш да подремнеш.

Звучи адски познато, а? Е, в тия монотонни зимни дни мухи няма. Има само хлебарки, които пъплят навсякъде, дори по завесите и прозорците, през които, ако надникне човек, ще види най-вече… молове.
Последният, най-нов български каприз в момента се намира на булевард “България”, в съседство с “БИЛА”. “България мол” е името на сградата, която вече се хвали с единствения стъклен покрив на Балканите и с извитите подобно на спирала тераси Image

(същинска иновация в бранша, достойна за рекламно лице!). Красиво и много внушително е, наистина. А и не е само това – тази година се очаква да отвори врати още един мол, който има претенцията да бъде още по-голям. Толкова голям, че лъскавата сграда почти е завзела половината шосе от едното платно на булеварда, който води към Хладилника. И място за тротоари, поне засега, няма. Image
Не пиша това, за да критикувам напразно – за мен дори това е добре дошло, щото вече няма нужда да се тътря чак до Цариградско, за да си купя по-евтини банани или портокали от Карфур-а. Имам си вече Карфур съвсем наблизо, на около 10 минути път пеша от нас. Почти на онова място, което се оказа лобно за банкера Емил Кюлев.

Какво да направя, аз също следвам логиката на съвременния, обикновения българин да търси където може най-евтиното, за да изживее по-леко дните до оскъдната заплата и да пребъде в новия месец. Красива и крайно позната картинка, нали? Колкото изтъркана да е вече, тя пак запазва своята очарователност. И за да бъде малко по-достоверно, аз лично бих си позволил да въведа, поне за себе си, един нов термин (извинявайте, филолози, за крайно смешната му и абсурдна формулировка, която най-вероятно ще ви бръкне в здравето или ще ви накара да се посмеете от сърце) – мололизация.  

Как ви звучи това, българи? На мен лично – като безкрайно дългия ни двадесетгодишен преход към демокрация, като несекващите призиви за модернизация, като прословутите за нашата страна админситрация, бюрокрация и… а, да – маалко ми напомня за предстоящата масова цифровизация.

Та да се върна на онзи въпрос, който така ме мъчи. Защо, аджеба, се случва у нас това явление? Толкова ли ние, българите, имаме нужда от молове? Моля, някой достатъчно компетентен да ми каже, аз не мога да разбера. А много искам да знам!

Искам  да знам и още нещо – защо честичко и отвсякъде ни казват: “В България няма класово разделение.”? Защо ни подслъгват? Няма, ама има. Или да, ама не, както казва Петко Бочаров.

Класовото разделение си личи, драги българи. И то не отсега. Просто си следва изконния принцип: богатият – по-богат, бедният – още по-беден. Аз лично го виждам  най-ясно в новия “България мол”. Защо построиха мола точно там, откъдето общо взето започват и са най-близо богатите софийски квартали като “Бояна”, “Драгалевци” и други, а не го сложиха например в “Люлин”? Защо поставиха сградата в близост до тристайни, многостайни и не знам какви други апартаменти? И защо той е в полезрението на разни големи и съмнителни величия на прехода (доста от тях вече отдавна мъртви като Васил Илиев, когото разстреляха показно на ъгъла на моя блок през ’95-а), много наподобяващи на горкия Илия (Павлов)?

Ха сетете се сами! Не е никак трудно.

Leave a Reply

