2286827803_d94fb3cb4a_m

За рекламите , Жулиета и Фемик*р

2286827803_d94fb3cb4a_m

Радослава Йорданова

Какво е първото нещо, за което се сещате, когато чуете „Българска реклама”? Вероятно асоциацията на повечето от вас е същата като моята – Жулиета с балкона. Ама не онази на Шекспир, не. За нея все по-малко хора са чували, камо ли да знаят подробности. Модерната нашенска Жулиета е онази с големите ц*ци, която рекламира евтиното сирене. Пардон, млечен продукт. Грубите и негативни прилагателни, на които иначе е богат песимистичният ми речник, не стигат, за да изразя мнението си по темата. Плиткоумна, алогична и обидна за аудиторията. Ще се огранича само с това, защото все пак блогът е учебен. Рекламата ще се хареса на аудиторията, помислили са си създателите. И май са познали. Дори да не се е харесала, около нея се вдигна толкова шум, че посланието й достигна дори до онези, които не гледат телевизия.

Не знам дали аудиторията трябва да е обидена, че я мислят а толкова елементарна. Дали пък всъщност зрителят не е в действителност повърхностен. Не знам кой е прави и кой крив. От агенцията се оправдаха, че рекламата е такава, защото трябвало да отговаря на нивото на хората, за които е предназначен продуктът. “Булка чеиз” бил за хора с ниски финансови възможности, малко интелектуален багаж и слушащи чалга. Да бяхте сложили фолк певица да го рекламира тогава!

Абсурд е, че рекламата получи толкова голямо медийно отразяване. Журналистите се втурнаха да търсят дамата, превъплътила се в образа на съвременна Жулиета, да разпитват родителите й дали одобряват или не участието на дъщеря си в клипа. Фокусът отново беше изместен. Така и не се чу мнението на специалист, който не е част от екипа на рекламната агенция. И да разберем най-после, има или няма стойност този клип.

Вместо това медиите се захванаха да популяризират други реклами, направени от същата рекламна агенция „DDB Sofia”. Оказва се, че плод на техните усилия са любопитните (нека така да ги нарека) реклами на „Хенди” – Жорж Ганчев като Дядо Коледа, който раздава телефони и рекламата с „Ханку Брат”. Няма да коментирам последните две, сами си направете извода. Само се питам дали потребителите и на тези услуги са бедни и полуграмотни хора? Или просто е по-лесно да правите скандални и просташки реклами, вместо зад тях да стои по-дълбок смисъл.

И точно когато мислех, че няма как да е по-зле, видях рекламата на „Фемикур”. Феми-какво ще попитате? Това се чуди и героинята в клипа, която страда от, дръжте се да не паднете, ПМС. Главната роля в тази безсмъртна творба е възложена на Анджи и двете й силиконови Анджита. Лирическата героиня в този клип рекламира хапчета, които помагат при болки в силиконовите й гърди?! Последните две остават на фокус няколко секунди и ни дават шанс да оплакнем очи. У мен настъпи объркване, когато видях за пръв път рекламата. Помислих, че е поредната реклама на д-р Енчев или че Анджи прави антиреклама на  гърмящия силикон. Уви, грешах. Милата, просто имала ПМС. Оставям настрана качеството на рекламата. Все едно съм я снимала аз със своя никак не-смартфон.

Каквото и да каже повече по темата няма да е достатъчно, затова трябва сами да видите и да се уверите:

За да завърша песимистичните си разсъждения по темата за рекламите, пускам по долу “Топ 10 на най-добрите реклами според „Гардиън””. Enjoy!

10. Carlton Draught, “Beer Chase”, Clemenger BBDO, Melbourne, Australia

9. Axe Susan Glenn, Agency: BBH, New York

8.  Procter & Gamble, “Best Job”, Agency: Wieden + Kennedy, Portland, Oregon

7. Chrysler, “It’s Halftime in America”, Agency: Wieden + Kennedy, Portland, Oregon

6. Red Bull, “Red Bull Stratos”, Partners: Riedel Communications

5. Old Milwaukee, “Field Cut Off”,  Production Company: Gifted Youth

4. DirecTV, “Charlie Sheen”, Agency: Grey, New York

3. Widerøe Airlines, “Grandpa’s Magic Trick”, Agency: McCann, Oslo, Norway

2. Nike, “Jogger”, Agency: Wieden + Kennedy, Portland, Oregon

1. The Guardian, “Three Little Pigs”, Agency: BBH, London

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s