hanku brat

“Гавра ли е рекламата с хан Кубрат?” и други истории

Надежда Немчева

Заглавието на тази статия е буквално преписано от заглавие на дискусия в сутрешния блок на ТВ7 и краткият отговор е “не”. От този нелеп въпрос обаче произлиза друг, много по-сериозен.

Става въпрос за тази реклама, произвела лек полъх на недоволство и засегнат патриотизъм. В нея главен герой е Ханку (брат), чийто образ е очевидна препратка към българският хан и историята за снопа с пръчки, която всички знаем още от първите си уроци по история. Традиционно рекламите на Handy са иронични и хуморът в тях идва предимно от пречупването на познати стереотипи. В този смисъл, клипът с Ханку е още една забавна заигравка на рекламната агенция DDB София.

Както обаче често се случва, когато говорим за национални символи, народът изпада в конгнитивен дисонанс и първичната му реакция е да започне да пръхти и да се възмущава. Заради тази иначе едва доловима вълна на недоволство, екипът на ТВ7 решава да посвети 25 минути и 6 секунди на “скандалната” реклама.  Благодарение на будните членове на ВМРО в youtube имаме и целия “дебат” по темата.

За тези, които разбираемо нямат нервите да изгледат цялото видео, ето кратко описание на това, което се случва. В студиото са представителят на ВМРО и представен като “историк-любител” Ангел Джамбазки, криейтив директорът на DDB София Йордан Жечев и журналистът-любител Николай Бареков. И за да е пълен съспенсът доц. Георги Лозанов коментира от друго студио на телевизията, а Жорж Ганчев се включва от трети телемост, в качеството си на… себе си, за да изпълни някаква песен.

Това са три живи връзки, петима човека, които нямат нищо общо по между си, освен нежеланието да се изслушват и 25 минути и 6 секунди. Това е важно да се повтаря, защото тук идва по-страшният въпрос: защо се хаби ефирно време за безсмислени дебати?

Само за справка, по това време едни от най-важните теми в и извън медиите са: аферата с дюните, националният референдум за АЕЦ Белене, застрояването на Иракли и други. В една нормална медийна среда, тези теми биха събирали експерти (пък ако ще и любители) в телевизионен дебат. Ден преди дискусията в студиото на ТВ7 излиза страховита статистика – България е на 42-ро място по човешка свобода от 123 държави. Никой не прави и едно малко телемостче по повода. И защо ако журналистите приемат рекламите толкова навътре, не обърнат повече внимание на тази реклама на РПУ Карлово, например – кой я е поръчал, с чии пари, кому служи и генерално – защо?! Ако пък идеята на редакторите е била да избършат прахта от патриотизма ни, защо не са обърнали повече внимание на тази позитивна новина. Вярно, не може да запълни 25 минути ефирно време, но със сигурност щеше да остави любителят-хейтър Джамбазки в по-добро настроение.

Има много по-важни теми, заслужаващи половин час ефир, или едно вестникарско фолио, или дори страниците на този блог и е въпрос на журналистическо достойнство те да бъдат оползотворени правилно. И да, има правилно и грешно в това на кого се дава трибуна за изява. Всичко останало е прах в очите.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s