Автор: Христо Бояджиев

Да спасим света: мисията възможна

Нели Иванова

Имам причини да не харесвам живота в България. Стотици причини. И аз, както и множеството други българи, мрънкам как това и онова не е като в чужбина.

Опитвам се да променя нещата, които не ми харесват, нещата, които не работят. Не очаквам да е лесно, не очаквам да стане без съпротива отсреща. Често чувам, че „ако вие, младите, не направите нещо, няма кой друг”. Често и казвам, че ние, младите, трябва да го направим това „нещо”, което магически ще превърне живота ни в по-красив и по-лесен.

1100 човека платиха по 35 до 50 лева, за да видят как едни други хора, между другото, на средна възраст под 30 – ентусиасти и мечтатели, а може би просто талантливи предприемачи, искат и правят нещо смислено.

Има голяма вероятност да сте гледали онлайн записи от предишни TED конференции, най-вероятно е да сте видели Schools kill creativity (виж линка най-долу) с неговите( общо от сайта и Youtube) 30 милиона гледания.
TED стартира през 1984 в Калифорния, за да събере хората от трите иначе толкова различни сфери Technology, Entertainment, Design. Мисията и мотото са: Ideas worth spreading (Идеи, които заслужават да бъдат споделени). Най-голямото им събитие с наистина големите умове – ТEDGlobal, струва 6000-12000 долара и за него се кандидатства с препоръки и покани.

Затова съществуват и TEDx конференциите, които изглеждат досущ като оригинала, но са организирани независимо, предимно от доброволчески организации на локално ниво. Всеки ден в света има по пет TEDx събития. Клиповете от тях се разпространяват безплатно в мрежата под лиценза Крийтив Комънс (СС) и са гледани над милиард пъти. Доброволци пишат субтитри за тях – така, например, България е една от водещите по брой преведени клипове – почти 1300 от над 1400-те в мрежата.

Такава е и конференцията TEDxBG – част от мрежата TED.com (в България се провеждат още няколко такива конференции, но те нямат толкова голяма популярност). На 12 януари този форум се случи за четвърти път и Софийската опера и балет се пръскаше по шевовете. Първите 300 билета, пуснати през декември, се бяха изчерпали за 7 минути, а за пръв път лекциите бяха излъчени на живо в Пловдив, Варна, Бургас и Русе. (виж долу клип на тема журналистика от миналогодишната конференция)

Всеки лектор има 18 минути, за да сподели своята идея и да спечели публиката. TED е конференция, която събира всякакви хора и дава гласност на техните идеи и креативност. Част от лекторите дори са избрани с кастинг. TED не цели само откриване на таланти и идеи, TED търси вече развити, разработени концепции.

19-те лектори са безкрайно различни – от физик в ЦЕРН и ученик-изобретател, до художници, режисьори, танцьори, журналисти. От наука и технологии до социалните иновации и гражданското общество. Те обаче по нищо не отстъпват на 1100-те човека публика, която често, във всеобщата атмосфера на креативност и ентусиазъм, дава алтернативи или предлага подобрения. Понякога лектори намират съмишленици измежду  публиката и заработват заедно по един или друг проект.

Това не е единственият такъв форум в България. Има още няколко платформи за идеи, които най-често целят развитие на иновации (например, платформата „Иновация в действие”) и начало на успешен бизнес.

Може би заради това, а и заради огромния ми ентусиазъм, с който дни наред не спирах да говоря за младите и дейни хора от TED, много хора ме обвиниха, че вярвам на празни приказки и че TED е някаква измислица, която рекламира бизнеса. На доста места прочетох как „Ама това вече е измислено, нищо ново не е”. Може би. Да, някои от лекторите имат свой бизнес, някои от изобретенията в един или друг вид, вече съществуват. Новото е, че тези хора тръгват с идеята да променят нещо, да го споделят с колкото се може повече хора, просто някои от тях са късметлии това да им носи доходи. А, наистина, колко хора имат какво да кажат на сцената на TED?

Радвам се, че измежду стотиците, платили иначе доста скъпия вход на конференцията, се оказаха и най-инициативните ми познати, които не се страхуват от новите начинания и от възможния провал. Видях приятели, видях учени от БАН. Всички те биха могли да бъдат на тази сцена, защото имат какво да споделят.

Вярвам, че идеите могат да променят отношението на хората към собствения им живот, а и към света. С тази същата вяра TED дава популярност на вдъхновяващи начинания и хората зад тях. Не чистото любопитство кара хората да идват на тези конференции. Това е техният начин да мотивират самите себе си за нещо значимо. Да забравят за ниските критерии, които българинът има, за ниските очаквания, най-вече към самия себе си. Да направят и малкото лично усилие, което може да промени нещо към по-добро.

Най-лесно да се откажеш, например, защото няма други като теб. Явно имаме нужда от малко мотивация, а това събитие успява да събере толкова много хора, млади хора, и ни кара да се замислим колко е смислено онова, което правим и какво бихме искали да правим наистина. За много хора това действа – като момичето от публиката миналата година, което тази година се оказа на сцената със своята идея. Точно това е специалното на TED – не толкова случващото се под прожекторите, колкото взаимодействието между хората.

И, както каза един от лекторите: “Няма значение какво говорим ние, лекторите на TED, има значение какво ще направите вие с това!”

Ето защо аз имам и причини да харесвам живота в България – тук има толкова много за променяне, тук промените текат постоянно, тук всеки ден се случват малки революции.

Автор на фотографията: Христо Бояджиев

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s