1

Какво се крие в тв пакета?

Марин Маринов     

     Колкото и да ни убеждават от една реклама, невинаги истината е в пакета. Особено ако говорим за областта на медиите. Именно в тази сфера в последните месеци освен за концентрация, се говори и за пакети.
Както обикновено, световните практики – добри или лоши, идват в България с няколко години закъснение. Такъв пример са последните спорове около т.нар. пакетиране на телевизионните програми – модел, при който големите медийни компании продават на кабелните и сателитните оператори своите програми в пакет. Целта е да осигурят максимално разпространение на по-нискорейтинговите си канали, които ако не са в пакет, зрителите едва ли биха поискали.

В България подобен бе спорът между БТВ и Булсатком, който завърши без да разберем официално кой е победител, злоупотребил ли е някой от играчите с господстващото си положение или пък защо държавата се меси в спор между две частни фирми. Съдейки по последното, можем да сме почти напълно сигурни кой е победител. А и Булсатком продължават да излъчват всички програми на БТВ, дори и такива като БТВ Лейди и Ринг.БГ, които почти никой не гледа. Е, освен ако по Ринг не върви някои мач на живо, а не поредното повторение на двубой от Шампионската лига или поредният турнир от особено „популярната“ у нас игра – голф.

Пакетирането на програми обаче не е българска идея, а американска. В момента в САЩ се развива поредният голям спор на тази тема между кабелен доставчик и медийна компания –  Cablevision срещу Viacom. Интересното този път е, че малък кабелен оператор съди един от основните медийни гиганти в Съединените щати. При други подобни спорове винаги са се изправяли гиганти срещу гиганти – например Direct TV срещу News corp.  Direct TV e един от двата основни сателитни оператора в САЩ заедно с Dish Network. Този път обаче едва деветият по брой абонати доставчик на телевизионно съдържание Cablevision съди четвъртата по големина медийна компания в страната Viacom(виж графиките).

Image
Данните са в милиарди щатски долари

Източник: www.bestcommunicationsdegrees.com

Image

Източник: Национална асоциация на доставчиците на кабелни и телекомуникационни услуги в САЩ(NCTA)

Кабелният оператор е дал медийния гигант на съд за нарушаване на антимонополното законодателство. От Cablevision твърдят, че Viacom злоупотребява с пазарното си положение и принуждава доставчика да включи 14 по-нискорейтингови канали на компанията, ако иска да излъчва най-гледаните програми на медийния конгломерат– MTV, VH1, Nickelodeon, Comedy Central. Тоест, Viacom пакетира програмите си. Така телевизионните доставчици са принудени да излъчват канали, към които няма зрителски интерес, като VH1 Classics, CENTRIC, LOGO. Подобни обвинения се чуха и в спора между БТВ и Булсатком. Според сключения в края на 2012 година договор между Cablevision и Viacom, кабелният оператор трябва да плаща над 115 милиона щатски долара на година за пакета на компанията – 76.8 милиона за осемте най-рейтингови програми и 38.8 милиона за 14 нискорейтингови канала. А ако откаже да излъчва втората група тв програми, кабелният оператор подлежи на глоба от 1 до 9 милиарда долара.

От Viacom твърдят, че не нарушават антимонополното законодателство, защото предлагат най-рейтинговите си канали и отделно, а пакетите само служат за предлагане на отстъпка, ако се излъчват всички програми на компанията. Според Cablevision обаче цената поотделно на канали като MTV или Nickelodeon е многократно по-висока в сравнение с покупката на целия пакет. По този начин Viacom финансово притискат доставчиците да купуват целия пакет програми и злоупотребяват с пазарното си положение.

Според по-малките кабелни и сателитни доставчици в САЩ, чрез пакетирането големите медийни компании не допускат появата и развитието на нови канали, които не принадлежат към някой от основните конгломерати. Ако доставчик реши да пусне малък и независим канал, то това би довело до увеличаване на месечната такса за потребителите, което никой от тях не може да си позволи в и без това силно конкурентния пазар на кабелни и сателитни услуги.

Големите доставчици пък отказват коментар по темата. Причината е, че част от тях освен доставчици на телевизионно съдържание, са и производители на такова. Например, най-големият кабелен оператор, Comcast, е собственик и на една от най-големите национални телевизии в САЩ, NBC, а и притежава и редица високорейтингови кабелни телевизии като MSNBC, CNBC, USA Network.

Делото по жалбата на Cablevision срещу Viacom обаче предстои. Изходът от него е много важен, защото ако Viacom бъде осъден, това ще промени пазара на кабелна и сателитна телевизия в САЩ. Причината – ще се прекрати практиката доставчиците на телевизионно съдържание да излъчват програмите само на големите медийни компании, а малките канали, които не принадлежат на никой от тези гиганти, на практика да нямат почти никакво разпространение. Но това дело може да промени пазара на кабелна и сателитна телевизия в целия свят, защото американските медийни компании имат свои канали по цялото земно кълбо.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s