David Bowie's The Next Day

Изкуството да се върнеш в играта

 

Петя Каравасилева

Музикалните изпълнители, които успяха да се качат пак на сцената със стил

 

Колко години са нужни на меломаните да забравят една вече залязла музикална звезда? Някои биха казали, че с днешните темпове на производство на нови песни, вероятно само една година (дори доста по-малко), а други сигурно биха били малко по-оптимистични в прогнозите си. Но изненадващата истина изкристализира наскоро, защото редица поп и рок певци се завърнаха на сцената след години на творческа почивка. И очевидно никои не ги беше забравил.

David Bowie's The Next Day

Най-шокиращото завръщане на върха от последните масаци със сигурност е на Дейвид Бауи, които преди 10 години съобщи, че оставя пеенето, защото не иска да разучарова феновете си с некачествен продукт. До началото на 2013 г. изпълнителят наистина странеше от светлината на прожекторите, но се оказа, че в сянката е планирал нов проект. Албумът на Бауи The next day буквално превзе световните класации само за няколко седмици и, ако това не ви стига, за да определите връщането му като триумфално, дано критиката да ви убеди.

„Това е танцувален, ядосан класически рок албум“, твърди анги.лийският вестник Guardian, а американските им колеги от списание Time смятат, че 23-те нови песни на Дейвид са „произведение на изкуството“. Музикалното изкуство, което най-лесно се помни и разбира. Вероятон това са усетили и почетателите на рокаджията, които изкупиха като топъл хляб диска The next day. Още през първата си седмица на пазара албумът стана номер едно по продажби в САЩ, като измести компилацията с неиздавани сингли на Брус Спрингстийн и новия проект на „Бон Джоуви“.

И като споменахме изпълнителите на It’s my life и Have a nice day, няма как до не отчетем, че и те отсъстваха дълго от сцената. Американската рок банда, чиито най-силни години според някой критици са свършили с края на 90-те, се опита да докаже точно опратното. Освен че издадоха албума What about now, „Бон Джоуви“ тръгват на турне по света,по време на което ще зарадват и българските си почитатели. Но не е ли закъснял опитът им да са отново на върха, след кано близо 5 години никой не чу почти нищо за тях?

Заклети фенове винаги ще се намерят, а за си подсигурят, че ще напълнят стадионите в Европа и Америка, момчетата от бандата са напълнили новия си албум със силни рок елементи, лесно запомнящи се фрази и с популярното си звучене от най-славния си период. За това повечето анализатори на музикалната индустрия смятат, че „Бон Джоуви“ пускат нови песни, но не правят нова крачка напред.

Подобно мнение се шири и за „тавата“ на „Депеш мод“. Въпреки че те никога не са излизали от полето на внимание на меломаните, и за английското трио можем да твърдим, че се завърнаха. Към класическото си звучене, според анализатори, което въобще не е зле за почитателите на електронната музика.

Но не си мислете, че който и да е изпълнител може да привлече пак любовта на феновете си, след няколкогодишна пауза. Попидолите Бийонсе и Джъстин Тимбърлейк се бяха отдали на странични занимания, тя – стана майка на първата си рожба, а той – се обърна към кинокариера. Сега обаче и двамата решиха, че е време да възобновят музикалните си изяви, но нещо не оцулиха нито момента, нито правилния начин.

В момента всички специалисти са на едно мнение – попмузиката е в криза. Младите, които са били и ще бъдат винаги главният косуматор на лекия стил, се фокусират върху по-рок звучене. Причините за това преселение на интереса може да са много, а примерите – още повече. Каквато и скандална, провокативна или отчаяна изява да направят попвеличия като Риана, Лейди Гага и дори младежът Джъстин Бийбър, тя вече ще е виждана от феновете. Защото те вече са виждали всичко мръсно от певците, дори долното им бельо (дори и под него). И им е писнало до краен предал. Именно за това, а и защото МТВ вече не налага масовия вкус от ефира си, младите слушат повече рок, попизпълнителите имат по-малко значение.

Джъстин Тимбърлейк и Бийонсе обаче не отчитат тези факти и се хвърлят обратно в дълбоките поп води. А това съвсем не е най-големият им проблем. Песните, с които бившата певица от „Дестинис Чайлд“ обяви новия си албум хич не се харесаха на почитателите й. Записите приличат на незавършени демота, а типичните ар-ен-би вокални на изпълнителката са заместени от груби и неуспешни опити тя да пее хип-хоп. Изрази като „поклонете се кучки“ хич не отиват на певица от обкръжението на президента Обама, но Бийонсе си знае какво прави. Или поне се феновете й се надяват да е така.

Джъстин пък пусна цял албум с помоща на продуцента Тимбърланд. Дискът има добри финансови победи, но това вероятно се дължи на слабата конкуренция в жанра в последните месеци. Песните на Тимбърлейк, с които той се надяваше отново да просветне на музикалния небосклон, обаче не впечатлиха критикото с нищо особено.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s